Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krádež v Nizozemském království

Na knižní burze mi ukradli láhev. Krásnou bílou kovovou láhev s logem Univerzity Utrecht. Opravdu výstavní kousek, ne nějaký plastový recyklovatelný šmejd.

Zakládám si na tom, že mám věci většinou pod kontrolou, že vím, kde jsem a co se právě děje; přítomnost knih mě však někdy tak přemůže, to sálání idejí, příběhů a nejrozmanitějších dějů, že docela zapomenu, kde to jsem.

Knižní burza, to je něco jako jeden velký charitativní antikvariát. Ve městě Utrecht se koná vždy v květnu. Nenechte se mýlit, nemusíte chodit do žádných zaprášených obchodů se starými pány. Místo toho zamíříte do restaurace! Když v Lomboku nasednete na kolo, objedete místní kolosální mešitu s kebabem v přízemí, přejedete přes Vredenburg a projedete Slavičí ulicí a posléze Starostovou volavčí ulicí, ocitnete se v Parku královny Wilhelmíny. A jste téměř tam. Jihovýchodně od parku se dáte ze Socrateslaan či Cicerolaan doleva a kolem rodinných domků sjedete k restauraci Het Oude Tolhuys (Stará mýtnice).

V restauraci se dotážete na „inchang“, vstup, zaplatíte vstupné 2, 50 €, a můžete spekulovat, co si odnesete domů (jste přece na burze). A že máte na výběr, to potvrzuje nabídka více než čtrnácti tisíc knižních titulů, od thrillerů přes klasiku po komixy, kuchařky a filosofii. Ve zvláštním sále najdete knihy v angličtině, francouzštině, němčině, mezi nimi kompletního Harryho Pottera a E. M. Forstera.

Hledání země nezemě

Pustil jsem se nadšeně do hledání. Knihy se platí po kilech, v tariffu 3, 50 €. Byl jsem pečlivě vybaven prázdným batohem a igelitkou v něm schovanou. Žádná starost, že bych případnou kořist neměl jak odvézt. Brzy jsem nastřádal celý štús knih a s ním jsem se přesouval k další řadě stolů. Byl jsem líný vytáhnout si igelitku, a tak mě jedna paní, sledující mé balancování, z vlídnosti předešla. Dostalo se mi velké bytelné igelitové tašky s nosností 5-10 kg. V odpověď na její laskavost jsem se sebe vykoktal „chrách“ (že to rád přijmu) a „dankyvel“. Věřím, že jsem tam byl jediný cizinec, mezi všemi těmi šedivějícími pány tahajícími celé bedýnky, korpulentními dámami, studenty a studentkami a matkami s dospělými dcerami (častá kombinace). Ne, počkejte, ve vedlejší místnosti zaznívala angličtina, takže jsem nebyl jediný.

Byl to maraton probírat se v sále banánovkami naskládanými v řadách stolů vedle sebe. Musel jsem všelijak natáčet hlavu, abych přečetl tituly položené nazad. Nyní přichází na scénu hrdina tohoto příběhu: krásná kovová láhev s logem Univerzity Utrecht. Láhev s vodou čistou jako křišťál svlažující v těchto parných dnech hrdlo. Občas jsem si z ní přihnul, i hledači mají své přestávky. Dokážete si představit, že není jednoduché lokat si z láhve, okupuje-li obě vaše ruce kupa knížek. Jeden každý úkon napití vyžadoval vždy pečlivou přípravu. Přemístit se na volný stůl, složit na něj knižní nákup, dostat ze zad batoh, uchopit láhev, napít se, polknout. Takhle se s pevnou flašku v ruce zadívat do zahrady plné zeleně a pozorovat ostatní hledače a říkat si, že ani jejich úděl není lehký. To bylo něco. Mimo žízně mě naštěstí tělesné potřeby netrápily, takže jsem mohl v klidu hledat dál.

Maniakální humor

Nyní víte, že jsem disponoval dvěma igelitkami. Vzhledem k omezenému budgetu studenta na výměnném pobytu jsem si ale povolil zaplnit pouze jednu. Nebrat všechno, pečlivě volit. Z celé duše jsem doufal najít dílo Gerarda Reveho (vysl. „rejve“). Reve je autor par excellence. Je to autor, který se dokázal povznést nad životní prázdnotu a lepkavou bezvýchodnost tím, že ji bravurně vylíčil ve svých Večerech. (Existuje pro člověka, který je single, část dne náročnější večera?) Jedna věta za všechny: „Tůdudů, to to jde ale všechno špatně, jinak to celkem jde.“ Reve dokázal překročit pokušení životní rezignace. Jak to dokáza? Prostřednictvím skvělého maniakálního humoru a geniální ironie prosté jakéhokoli dnes tak pod vlivem sitcomů rozšířeného jedovatého sarkasmu, prostřednictvím přitakání svým obsesím (především posedlosti smrtí), svébytného duchovního postoje a hlavně neúnavným dennodenním psaním.

Za začátku jsem narazil pouze na Reveho Jazyk lásky, který Reveho kolegovi Harrymu Mulischovi stál za pamflet. Mulisch již dále po pár desetiletích vzájemné antipatie nemohl vystát Reveho poetiku, v níž spisovatel nedělá žádný rozdíl mezi hlasem autora (Gerard Reve jako autor) a svými postavami (hl. postava se jmenuje Gerard Reve). Mulischovi připadala, že tím Reve porušuje zákony fikce. Reve Mulischovi na oplátku kvůli zabroušení do literatury faktu vyčítal tvůrčí impotenci.

Společnost

Člověku není dobře samotnému, jak je známo. O knižní burze, jakémusi svozu všech antikvariátů biskupského města Utrecht, jsem se dozvěděl díky svým holandským spolužákům. Když se chýlilo k poledni (na burze jsem byl od devíti, abych nic nepropásl), potkal jsem v další místnosti spolužáka Pepijna s výraznými kudrnatými vlasy. Pepijn mně ihned ukazoval, kde najdu ve stohu celého Reveho, kde Jana Wolkerse a kde Harryho Mulische.

Nově objevená zlatá žíla mě donutila vrátit některé knihy ve prospěch nových. Jako satisfakci za odřeknuté tituly jsem si nabral Jana Wolkerse, Ceese Nootebooma a poezii J. C. Bloema a M. Vasalis. V oné místnosti, kterou nazvěme místností pro fajnšmekry, protože v ní byla celá sebraná díla, jsem zřejmě zanechal i svou milou láhev.

Odhalení

Při placení svých čtyř kil u kasy mě trápil zapomenutý pin. Pepijn mi musel vypomoci dvěma eury. Později odpoledne doma na terase, po rozhovoru o různých druzích holandského sýra, jsem zjistil, že svou milou láhev postrádám. Místo plánované návštěvy Festivalu osvobození v Transwijk jsem se rozjel znovu na burzu. Po mé krásné bílé kovové láhvi s logem Univerzity Utrecht se slehla zem. Pepijna přisvědčil, že jí tam někde zahlédl. Servírce jsem na sebe dal číslo, kdyby náhodou. Ujistila mě, že ji opravdu někdo musel odnést.

A tak mi ten den někdo ulehčil od krásné kovové láhve s logem Univerzity Utrecht.

Tak se stává, že přicházíme o své věci.

Tomu, kdo z mé láhve nyní pije, přeji, ať se mu z ní dobře pije.

Podle mě voda v ní chutnala poněkud po kovu.

Autor: Lukáš Vítek | neděle 8.5.2016 14:38 | karma článku: 11,78 | přečteno: 600x
  • Další články autora

Lukáš Vítek

K P. Fischerově označení církve za korporaci (glosa)

Protože u Petra Fischera nepředpokládám nevzdělanost, vidím dvě možnosti. Buď zde promlouvá intelektuální jednostrannost, plynoucí z neznalosti historie, nebo antiklerikální afekt, s nímž žádná fakta nezahýbou.

18.1.2021 v 17:25 | Karma: 7,80 | Přečteno: 316x | Diskuse| Miniblogy

Lukáš Vítek

Švejk: Tak nám zabili Národní knihovnu

(Otazník nad Národní knihovnou Čechů 21. století) Dvacáté první století nám nejspíš bude asociovat Bibli21 a budoucnost. To první sedí: Flekův překlad Písma vyšel po roce 2000; to druhé ne.

19.12.2020 v 23:09 | Karma: 12,55 | Přečteno: 507x | Diskuse| Kultura

Lukáš Vítek

Chvála McGrathových Dějin křesťanství (historie církve III)

McGrathova kniha Dějiny křesťanství – úvod má řadu výhod. Podívala jsme se už na Northa a Franzena. Titul vyšel roku 2012 a autor jako univerzitní badatel měl přístup k nejnovějším poznatkům.

13.11.2020 v 17:23 | Karma: 11,08 | Přečteno: 331x | Diskuse| Společnost

Lukáš Vítek

Za historií církve aneb Trojrecenze (ne však o Trojici) – díl druhý: August Franzen

Co pohled na dějiny, to jejich výklad. Klasickým dílem o historii církve jsou Franzenovy Malé dějiny církve. Díky tomu, že církev není snadno uchopitelný jev, dočteme se v nich i leccos o samotných politických základech Evropy.

30.8.2020 v 20:47 | Karma: 4,61 | Přečteno: 174x | Diskuse| Společnost

Lukáš Vítek

Za historií církve aneb Trojrecenze (ne však o Trojici) – díl první

V dnešní době převládá neaktuální obraz církve. Ta v mentálním světě současníků dosud vystupuje jako církev středověká, nositelka španělské inkvizice, schizmat, násilných rekatolizací, honu na čarodějnice, upalovačka Husa.

24.8.2020 v 16:19 | Karma: 12,34 | Přečteno: 366x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

PŘEHLEDNĚ: Češi vyberou 21 europoslanců. Kandiduje i Mourek s mimozemšťany

26. dubna 2024  10:37

O křesla v Evropském parlamentu se na začátku června utká třicet uskupení. Podle průzkumu agentury...

Řecko Kyjevu PVO nedodá, potřebujeme ji sami, říká. Španělé pošlou jen rakety

26. dubna 2024  10:35

Španělsko ani Řecko nedodají Ukrajině systémy protivzdušné obrany, které Kyjev žádá k obraně před...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 34
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 557x
Češtinář a občankář.

Seznam rubrik