Výroky
II
Zaklepal na pokoj se štítkem 223. Všechny pokoje označené čísly 200-299 se nacházely ve druhém patře. Spojení druhého patra a nábožensky založených lidí je poněkud groteskní, protože druhé podlaží svým číselným označením nechtěně poukazuje na ďábla: dvojka je čísla satanovo, na rozdíl od trojky, čísla Božího.
Vyhlédl obličej poznamenaný nočním memorováním.
"Ahoj, předpředvčerejší debata byla fajn." Ta slova vyzněla podivně. Celou sobotu se s ní neviděl, dokonce se Anastázii cíleně vyhýbal. Ale na včerejším, nedělním studentském protestantském obědě, podbarveném započatou olympiádou, ji nešlo nepotkat. Přirozenější by bylo říct „včerejší debata“, ale připomínaný rozhovor se konal už v pátek.
Byla trochu překvapená, na ubytovně nebylo ve zvyku klepat si navzájem na dveře, zvlášť když jste nebyli předem domluvení. Domluvy obvykle zařizoval facebook. Po chvíli se Anastázie vzpamatovala.
"Mohl bys chodit každý pátek. Já většinou tělocvičnu vynechávám, ale kavárnu ne." Po tom umlkla. Uměla mluvit velice elegantně, dnes ráno ji ten dar poněkud vyrazil z ruky moment překvapení. Zaskočil ji. Společná řeč tu ještě nebyla. Pokusil se ji navodit.
"Učila ses zase až do pěti do rána? Jsi celá sinalá."
"Jsem v pohodě," řekla o poznání živěji. Nakonec nebyla tak unavená, jak se mu zdála. Vychýlený rytmus spánku dorovnávala pozdním vstáváním.
"Ta páteční debata se opravdu povedla," opakoval počáteční větu. Hledal směr konverzace, který se před zaklepáním zdál být zde a nyní se vytratil.
"Ano." Oba se odmlčeli. Z pootevřených dveří vycházel proužek světla. Tentokrát prolomila první ticho ona.
"Ládys zítra slavní narozeniny. Nechceš přijít taky? Budeme tam mít živou kapelu, máme nazkoušené písničky od Beatles a od Kluse. Já tam beru svou violu."
"Vím, říkal mi to v pátek v kavárně." Dobře, že mohl odpovědět takhle, vrací ji tím zase k pátku. Ještě kousek a bude tam, kde chtěl být.
„Bude mu přes třicet, že?“ Přímé odpovědi na pozvání se chtěl vyhnout. Sice ho příležitost být s Anastázií náramně lákala, pozorovat ji, jak hraje na violu, mluvit s ní, stát vedle ní, dokonce by se mu mohlo podařit ji rozesmát! –ale vyhlídka na všudypřítomnou evangelizaci, na nekonečné diskuze s věřícími, na líčení příkladů Boží milosti v životě pětatřicetiletého muže, které jako by vypadly z nejprůměrnější americké televize, ho více či méně odrazovaly. Skutečnost, že tolik dal na filosofické ideje, mu zabraňovala tvářit se, jako by ho Kristus (jejich Kristus!) nějak moc zajímal. Stačí krok a připomene jí to, co jí chtěl připomenout. Musí převzít iniciativu, musí zabrat.
"Vlastně ještě lepší než diskuze v kavárně s tím literárním vědcem bylo to, jak jsme si ještě po ní povídali dál na chodbě. Tys mluvila o pražácké češtině, o vyplazeném jazyku jednoho písničkáře, o tvém klasickém gymnáziu, o Ovidiovi, o tom, jak jste četli Homéra v řečtině a jak verš "borovice ještě tehdy nesestupovaly z hor" rozhodl o tvém odvrácení se od dráhy klasické filoložky. A ty rozdíly mezi Pražáky, Moraváky a Ostraváky v akcentování sprostých slov, to jednou zužitkuju."
Prozatím neodpovídala, na vtipkování zřejmě neměla náladu. Už včera na obědě byla taková, možná je to způsobené blížící se zkouškou. Ne že by ji nesvítily oči, když mluvila o kombinézách holandského bruslařského týmu. Když jí však cestou z nedělního oběda u trati řekl, že ji nemůže doprovodit až ke studentské koleji, protože musí nakupovat, vůbec ji to nemrzelo. Vzala to na vědomí se studenýma očima. Stejně jako si předtím při obouvání nevšimla, že jí podal kozačky do předsíňky. Možná to byla i jeho vina, předstíral k ní lhostejnost a zřejmě se mu to dařilo.Teď se znenadání usmála:
"To jo, hlavně ty, když -"
"Nestálo by za to někdy takový večer ve dvou zopakovat?" skočil jí prudce do řeči, protože už se nemohl udržet, a ve stejném tempu pokračoval. "Ta otázka ohledně vztahu díla a autora by se třeba definitivně rozhodla. Obě odpovědi připouští pro i proti, ale jejích rozhodnutí třeba závisí na tom, kdo vymyslí silnější protipříklad."
Už se z něj zase stává automat na různé teorie, jak si často ve svých studenějších chvílích připadal. Běžící pás, který chrlí teze v továrně, kde cítí jenom stromy venku za oknem. Zdálo se mu, že studium sociologie svým pozitivismem poněkud znetvořuje jeho vlastní, na spontaneitě založenou přirozenost. Někdy si toho byl vědom až mučivě, ovšem na to, aby začal jiné studium, byl příliš důsledný. Co nakousne, to dojí. Společenská krátkozrakost mu překážela spatřovat v banálních, každodenních konverzacích se svými nerozvinutými větami také nějaký půvab. Racionální souvětí představovalo krunýř, pod nějž se šlo – nakrátko sice, protože se i jemu jako každému líp dýchalo na volném prostranství – jako pod železný ponk schovat. Strašně toužil projevovat sympatie, strašně toužil cítit, tělem, mimikou, gesty, stočeným pohledem, frontálním pohledem, mrknutím oka, dynamikou rtů, - a přitom se mu toto vše ze sebe nedařilo vydat jinak než sepsáním básně. Anastázie byla překvapená, ale její překvapení se mělo ještě prohloubit.
"Smím být první, kdo tě pozve na univerzitní ples?" vyhrkl. Ani se nezeptal, jestli už není někým pozvaná! Všechno se před ním točilo. Zoufale ze sebe vyrazil: "Tvůj duch se potácí mezi průměrností!" a utekl.
III
"Mluv na rovinu, cos jí to vlastně řekl?" Už poněkolikáté si pouštěl tu scénu z filmu Woodyho Allena. Hlavní protagonista tam prochází velkým trablem, je až po uši v nesnázích, protože na dveře klepe rozchod s přítelkyní. V kritické chvíli se však vždy odněkud objeví pár starých dobrých známých, ti ho svezou výtahem z šestého patra, odkud chtěl skočit na zem a zabít se, dolů a dokážou mu vemluvit, že nic není ztracené. Strašně tohle mužíčkovi záviděl, v jeho případě se žádný osvědčený pár, který by se vyloupl zpoza rohu, vrazil mu do rukou text, řka: „Jdi za Anastázií a odproš ji!“ nenašel. Někteří lidé se před ostatními tváří právě v době svých největších životních krizí nejvíce v pohodě a to byl bohužel i jeho případ. Jeho tvář byla psána jakýmsi nečitelným klínovým písmem vtesaným do kůže lety v izolaci.
Naštěstí měl tenhle rok výborného spolubydlícího, který ovšem na bytě nezůstával přes víkendy. Zkoušel si vzpomenout na nějakou vyzkoušenou techniku v zacházení s ženami, o níž mu zkušený Johann vyprávěl. Nedokázal si vybavit nic jiného než „hodně mluvit a chovat se pozorně“. Mimo galantní chování nepřisel na nic. Zamyslel se.
Role muže v současné společnosti? Amorek, který odhodil luk a jemuž kulomet nepřipadá dosti pohlavní. Dobývání? Svádění? Ve vizuální kultuře jsou spíše na ústupu. Ve Snowboarďácích i Rafťácích, filmech pro puberťáky, jsou to dívky, kdo svádějí, a ne muži. Mádl i Kotek se doslova nechají odvléct na lože, jako by je nenapadlo, že i jednolůžko může sloužit dvěma. A zase jsou to ženy, kdo je bere za ruce, a ne naopak. Mužům se musí tělesná láska zanést až pod nos, aby konečně něco začali dělat. Uměřenost ve vztahu k mladým ženám. Aristotele, pomoz.
Co jsem jí to vlastně řekl? Vrátil se v myšlenkách zpět. Znechutila ho tím, že na včerejším obědě tak bezduše kafrala o olympijských hrách, že se chichotala nad designem rakouských lyžařů. Očekával od ní další zjevení, další pátek, a místo toho se dostavil opak, strašná deziluze, nezměrné zklamání. Anastázie už nemá chuť být hluboká? napadlo ho. Jak si to jenom mohl myslet. Vynořily se mu dvě její věty.
"Nepřipadá ti, že beatnici ke svému talentu nemuseli nic přidávat?" Na to se ho zeptala na oslavě svých narozenin. A větou "Babiš uspěl hlavně proto, že má vynikající PR" zase jako druhá Hannah Arendtová komentovala výsledky nedávných voleb.
Dvojka je číslo ďáblovo, výroky podobné úrovně už od ní nikdy neuslyší. Znamená nedělní oběd Anastázin úpadek? Chvíli si pohrával s myšlenkou, že Anastázie se nebezpečně blíží nivelizaci svých schopností, že ji pokouší ďábel povrchní všednosti, průměrnosti, z níž nelze vybruslit. Šok z toho, co jí řekl, co jí dokázal říct, se pomalu vytrácel. A pak si vzpomněl na třetí Anastázin výrok, na promluvu nejdelší, z níž jako z rozvíjejícího se květu vanula veškerá Anastázií nastřádaná něha:
"Vztah má totiž sílu podmanit si celou naši bytost, dovede nás proměnit, dovede nás strhnout s sebou úplně se vším, co máme, co vlastníme a co nás definuje; pouto vztahu je tak silné, že se mu celí poddáme." Tohle řekla na obědě asi před měsícem před celou svou protestantskou suitou („děcky“, jak je nazývala), nezazníval v tom sentiment, projevila tím vyzrálost kvetoucí dívky.
A přece ode mě Anastázie nyní odmítá rosu na své květy a pyl na jejich bliznu, pomyslel si.
V tu chvíli jako by do něj uhodilo. Opakoval si: „I kdybych mluvil jazyky andělskými a nebeskými, a lásku bych neměl…“ Jazyky andělskými, jazykem třetího Anastázina vyjádření. Vyskočil z postele. Všechna prohnilá všednost Satanova se mu naráz proměnila v čerstvé stvoření Boží. Tři Anastáziny výroky jako tři božské osoby. Intelektuální obratnost Ducha a Kristovu znalost lidské psychiky korunuje – Bůh lásky.
Seběhl se po schodech do druhého patra za ní. Anastázie právě mizela v kuchyňce.
Lukáš Vítek
K P. Fischerově označení církve za korporaci (glosa)
Protože u Petra Fischera nepředpokládám nevzdělanost, vidím dvě možnosti. Buď zde promlouvá intelektuální jednostrannost, plynoucí z neznalosti historie, nebo antiklerikální afekt, s nímž žádná fakta nezahýbou.
Lukáš Vítek
Švejk: Tak nám zabili Národní knihovnu
(Otazník nad Národní knihovnou Čechů 21. století) Dvacáté první století nám nejspíš bude asociovat Bibli21 a budoucnost. To první sedí: Flekův překlad Písma vyšel po roce 2000; to druhé ne.
Lukáš Vítek
Chvála McGrathových Dějin křesťanství (historie církve III)
McGrathova kniha Dějiny křesťanství – úvod má řadu výhod. Podívala jsme se už na Northa a Franzena. Titul vyšel roku 2012 a autor jako univerzitní badatel měl přístup k nejnovějším poznatkům.
Lukáš Vítek
Za historií církve aneb Trojrecenze (ne však o Trojici) – díl druhý: August Franzen
Co pohled na dějiny, to jejich výklad. Klasickým dílem o historii církve jsou Franzenovy Malé dějiny církve. Díky tomu, že církev není snadno uchopitelný jev, dočteme se v nich i leccos o samotných politických základech Evropy.
Lukáš Vítek
Za historií církve aneb Trojrecenze (ne však o Trojici) – díl první
V dnešní době převládá neaktuální obraz církve. Ta v mentálním světě současníků dosud vystupuje jako církev středověká, nositelka španělské inkvizice, schizmat, násilných rekatolizací, honu na čarodějnice, upalovačka Husa.
Lukáš Vítek
Uzdravení, nebo spása? aneb O charismatu (o církvi VI)
Při cestě vlakem se může stát ledasco. Řekl bych, že většina jízd je nudných. Ovšem jsou i výjimky. Například když vám do kupé vpadne skupina ztlučených fotbalových fanoušků. Něco takového se nepřihodí každý den.
Lukáš Vítek
O odpuštění aneb O léku na zlo (o církvi V)
Jedna moje známá, překladatelka, mi vyprávěla o belgické spisovatelce, kterou zneužíval vlastní otec. Prozaička tuto traumatickou skutečnost vtěluje do svých knih, otevřeně o ní mluví v médiích i na literárních festivalech.
Lukáš Vítek
O hříchu aneb Chvála viny (o církvi IV)
Klasická kniha o křesťanské morálce nese výmluvný název ‚Láska je víc než přikázání‘. Titul spisku Bernarda Häringa z roku 1968 nejenže je atraktivní, ale i moudrý. Obsah, který vyjadřuje, vydá za stovky stránek.
Lukáš Vítek
Mezi řemeslníky aneb Chvála klempířiny
Mezi nejoblíbenější sociální encykliky Jana Pavla II. patřila ta s názvem O lidské práci. Psal ji v nemocnici, kde ležel s postřeleným břichem. Měl ji rád, protože za nacistické okupace Polska sám poznal tvrdou manuální práci
Lukáš Vítek
O dogmatech aneb O církvi III
Katolická církev je určitě nejviditelnější náboženskou organizací na světě. Nejviditelnějším náboženským vůdcem na Zemi je pak její první biskup – papež. Přívlastkem „katolická“ si tato obec věřících činí nárok na univerzálnost.
Lukáš Vítek
O Letnicích aneb O církvi II
V minulém článku, který provázela plodná diskuze, jsem se věnoval rozšířenému názoru „Bůh – ano, církev – ne“. Tento víkend je vhodná doba pokračovat. Málokdo totiž ví, že v neděli 31. května křesťané slaví třetí
Lukáš Vítek
O církvi
Církev – v Čechách stigmatizovaný pojem. Důvody: komunistické ateistické dědictví plus mlhavé povědomí veřejnosti. Kauzy zastírají kontext. K demokratické společnosti, jako je ta naše, však patří svobodná diskuze,
Lukáš Vítek
Jak milovat v době Facebooku
Sex je bezpochyby jedním z největších podvodů této doby. Stala se z něho drahocenná komodita a na lásku se zapomnělo. Je to jako se vším: eroze lidského společenství zasáhla i intimní prostor.
Lukáš Vítek
O lásce, u všech všudy, pište o lásce
Architekt Jan Kaplický kdesi podotýká, že na některých budovách jako by bylo patrné, že jejich návrháři nikdy nebyli zamilovaní. Mluví o chladných, odcizených realizacích, jež postrádají cit.
Lukáš Vítek
Intelektuálem v Zapadákově
Mluvil jsem o tom tuhle s kamarádem. O faktu, že má-li někdo učňák, má o sobě stejně vysoké mínění jako o absolventovi Harvardu. Jak je to možné? Náš problém, kterým trpí česká společnost, se jmenuje krize autorit.
Lukáš Vítek
Jednoho absolventského večera
Tak jsem oslavil dokončení vysoké školy. Kvůli antibiotikům to byla oslava „na sucho“. Oslavil, oslava, oslavování. Nemám rád taková slova, nezní mi, nevoní. Výraz oslava mi evokuje posměšné ó velká sláva,
Lukáš Vítek
Ze zápisků průvodce na zámku: kap. Neznámý host
Jako průvodce většinou nevíte, koho provádíte. Jako průvodce odhalujete svou osobnost (mluvíte ironicky, vážně, s odstupem nebo zas kontaktně). Jako průvodce se vydáváte na pospas kolísavé pozornosti šedé zóny naslouchajících,
Lukáš Vítek
Ze zápisků průvodce na zámku: Hlasový klid
Když nás chtěl zklidnit, hrál jeden náš profesor na gymnáziu na lítostivou notu. "Ztište se! Nezničím si kvůli vám hlas, který živí mě a mé děti." Slyšíte dobře. Učitelství nechápal jako předávání
Lukáš Vítek
Život na zámku I
Existují minimálně dvě povolání, pro něž je pondělí nedělí: kněz a průvodce po hradech a zámcích. Tím prvním nejsem, jsem tím druhým. A to na zámku ve východočeských Častolovicích. Mít v malíku průvodcovský text, být shovívavý
Lukáš Vítek
Berlín za tři dny
Na konci předloňského prosince těsně před vánočními prázdninami jsem se vracel tramvají z Petřin na Žižkov. Bylo pěkně. Proti mně seděla asi pětatřicetiletá paní s čtyřletým klukem.
předchozí | 1 2 | další |